wanneer heb ik kitty's vrijheid ingeperkt? ik vroeg haar iets te doen dat is heel iets anders.Frederique_ schreef:Hoi Robert,
Ik ben een groot voorstander van het "meer jezelf zijn". Ik heb me 32 jaar aangepast aan mensen die vonden dat ik een man was - de komende 32 jaar zal ik me aan niemand aanpassen die vindt dat ik wat-dan-ook ben: dat ga ik nu eens lekker voor mijzelf bepalen en een ander redt zich maar met mijn uiterlijk.
Net als ik me moet redden met het uiterlijk van mannen die in een pak bij ons op het werk komen (ik vind dat overdressed, maar ja, wie ben ik?)
Net als ik me moet redden met het uiterlijk van vrouwen die in een broek op het werk komen (ik zou ze liever in een rok zien, maar ja, wie ben ik?)
Is dat egocentrisch? Nee, dat is eindelijk mijzelf laten zien zoals ik ben, binnen de context van wat bij mij op het werk geaccepteerd wordt. Zou men het niet accepteren? Dan mag men mij vragen of ik me aan wil passen en dan mag ik kiezen of ik dat wel-of-niet doe.
De grenzen van iemands vrijheid houden op waar je een ander z'n vrijheid inperkt. Daarom gaat jouw voorbeeld van rascisme niet op en daarom spreek ik Mila er ook op aan als ik vind dat ze (te) ongenuanceerd over allochtonen praat. Is het typisch Mila om ongenuanceerd te praten? Mogelijk. Moet ik dat dan maar laten gaan? Nee, ik vind namelijk dat ze mensen daar onrecht mee doet.
Omgekeerd: wie doe ik onrecht als ik er anders bijloop dan anderen? Niemand, dus precies daar zit het verschil.
Doet Kitty mensen onrecht aan als ze transseksualiteit en zeemeerminnetje zijn koppelt? Nee, want ze praat alleen over zichzelf. Ze heeft het niet over andere transseksuelen gehad, of over transseksualiteit in het algemeen. Ze beschreef hoe het voor haar was, dus heeft ze er niemand mee in de weg gezeten.
Groetjes,
Frederique
en als iemand racistische uitlatingen doet beperkt diegene ook van niemand de vrijheid. als jij vervolgens zegt dat mila daar mee moet stoppen wil je wel haar persoonlijke vrijheid beperken. vanuit haar persoon denkt zij dat en wil ze dat schrijven, volgens jouw redenatie van iedereen moet altijd zichzelf kunnen zijn mag je dat dus zo niet zeggen. je mag haar wel vragen om daarmee te stoppen. de keuze is dan aan mila.
kortom zolang het maar in jouw straatje past mag iedereen zichzelf zijn, maar o wee als je het er niet mee eens bent dan mag zich men aanpassen aan jou.
geef dan gewoon toe dat niet iedereen altijd zichzelf mag zijn.
en wie je kwaad doet met hoe je erbij loopt? hangt er vanaf hoe je erbij loopt. als het gewoon een kleurijke verschijning is niemand. als het tegen het onzedelijke aan is wat veel mensen shockeerd, die veel mensen. en dan zal ik je ook vragen iets anders aan te trekken uit fatsoen en respect voor die mensen.
groeten robert.