Janiek2 schreef:
En ik kan me nog altijd niet aan de indruk onttrekken, dat je dat wilt bereiken door transen te ontdoen van alles waarvan jij denkt dat het de brave burger in zijn gemoedsrust zou kunnen storen.
ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik dat absoluut niet wil. dat je die indruk blijft houden zegt mijns inziens meer over jou dan over mij. namelijk dat je misschien wel eens het vooroordeel zou kunnen hebben dat (de meeste) blanke heteroseksuele mannen transseksuelen in een hoekje zouden willen drukken. of dit vooroordeel terecht is weet ik niet, ik hoop van niet, maar dit vooroordeel is in ieder geval niet op mij van toepassing. zoals ik ook al zei: ik ben een groot voorstander van een kleurrijke samenleving, anders wordt het alleen maar saai (ik moet er niet aan denken dat er alleen maar blanke mannen/vrouwen in pak/mantelpak rond zouden lopen)
Nog een probeersel: stel er komt een trans bij Andries Knevel aan tafel om te vertellen over wat Jezus voor haar betekent. Moet ze op dat moment dan ook verzwijgen dat ze trans is, óf moet ze daar als trans zitten en het maar niet hebben over het feit dat ze bovendien in de Heer is. Of moet ze proberen uit te leggen dat die dingen niets met elkaar te maken hebben, zodat noch de transfobe christenen, noch de relifobe transen ook maar de minste reden tot aanstoot zouden kunnen hebben?
Voor heel veel mensen is transseksualiteit inderdaad moeilijk te begrijpen, maar Jezus als je Verlosser zien is voor net zo veel mensen minstens zo absurd als zeemeermin zijn. En nog eens een stuk minder tot de verbeelding sprekend bovendien.
Misschien ligt het probleem wel in het begrijpen: je hoeft iets niet te begrijpen om het te kunnen accepteren.
als het van belang is moet zij het melden, als het niet van belang is, waarom zou je het moeten melden. (als de trans in kwestie het gevoel heeft dat ze het moet melden moet ze het gewoon doen.)
ik stoor me vaak aan mensen die eigenschappen gaan noemen die niet ter zake doen zoals laatst een politica
wij als linkse partij keuren zinloos geweld af (wat heeft dat met links te maken,dat doet toch (bijna) iedereen)
of
ik als visagist ben voor de strikte naleving van de maximum snelheid (wat is het verband tussen snelheid en visagist of wil je zeggen dat alle visagisten dat vinden...)
dergelijke uitspraken vind ik tenen krommend.
terug naar je voorbeeld.
als de persoon in kwestie zou zeggen ik als trans erken jezus omdat... (en de reden heeft helemaal niets met transzijn te maken) dan vindt ik dat fout (probeert ze te zeggen dat alle transen dat vinden?)
gaat het om bijvoorbeeld haar mening over wat de bijbel zegt over goed/afkeuren van transseksualiteit dan is het van belang om als trans zijnde op te treden (als zij dat wil)
als knevel zou vragen of zij als trans jezus erkend, dan zou ik antwoorden wat trans zijn te maken heeft met erkenning van jezus.
als iemand zou zeggen ik als blanke hetero man keur transseksualiteit af zou ik hem er ook op aan spreken aangezien hij de indruk kan/wil wekken dat alle blanke hetero mannen dat vinden.
dus als het ter zake doet moet je het gewoon melden, doet het niet ter zake, waarom zou je het melden. (of je moet de drang hebben om je vooral maar overal als trans te presenteren dan moet je het vooral doen ik hou je niet tegen, maar zeg wel dat het verwarring kan scheppen)
groeten robert