Morbide schreef:johnn schreef:
Dat is dus precies wat ik bedoelde in mijn vorige post:
'IK vind niet dat WIJ enz enz' ........hoe denken anderen erover????
En, 'studenten mogen wel ophouden enz enz' vertaal ik naar ' ze moeten ophouden enz enz.......' nogal prestigieus om voor anderen te bepalen wat ze wel of niet moeten/mogen.
Heb ik net geschreven dat ik vandaag een milde bui heb, kom je hier mee op de proppen. Misschien moet je eens wat minder vertalen en gewoon lezen wat er staat. Verder moeten mensen het niet vreemd vinden dat wanneer ze transen als onderwerp voor van alles en nog wat gaan gebruiken, dat transen daar ook een mening over hebben.
Ik heb een aantal cursussen gehad op mijn werk over communicatie.
Steevast kwam daar aan de orde dat als een ander niet begreep wat ik bedoelde, IK mijn boodschap niet goed had gebracht.
Nu wil ik niet zover gaan door dit onverkort over te nemen, en ligt het misschien ook wel een deeltje aan mij (door mijn kijk op zaken en dus daarbij horende gedachten, ook wel referentiekader genoemd).
Maar mogelijk kun je proberen om je boodschap die wil laten over komen dan iets duidelijker te maken, ik zal op mijn beurt nog iets meer proberen in te leven......en dan raken we het 'elkaar niet (of niet goed) begrijpen' mogelijk kwijt.
Dat als mensen T*'s als onderwerp hebben, mogen deze (T*'s) daar wel zeker ook iets van vinden....heel terecht zelfs.
Hier zijn we het ook wel over eens volgens mij.
Is het niet zo dat ook fotografen (al dan niet in opleiding) deel uitmaken van diezelfde maatschappij?
En als iemand dan als individu daar dan wel voordeel bij meent te hebben (op wat voor manier dan ook)....waarom zou dat dan niet kunnen???
Tuurlijk kan het. Met alle plezier zelfs. Ik heb niet gezegd dat niemand mee moet doen met Dinand. Ik heb alleen maar gewaarschuwd dat je wel moet weten waar je aan begint. Mocht je bijvoorbeeld stealth ambities hebben, dan is het niet leuk om in een portfolio van een kunstenaar te belanden. Eindexamen projecten maken in eerste instantie deel uit van een micro maatschappij. Ouders en studiegenoten zullen er kennis van nemen. Als Dinand nou door mocht breken en the next big thing van de fotografie wordt dan pas heeft hij enige invloed op het maatschappelijke denken. En wat doet hij dan? Transen wegzetten als transen, als een geval apart en dus niet als lid van het gewenste geslacht.
Ok, als de strekking is om te waarschuwen in de zin van 'bedenk wel vooraf alle consequenties' kan ik niet anders dan met je meegaan.....heb je gelijk in.
Dat Dinand (of welke fotograaf ook) pas invloed heeft op het moment dat ie is 'doorgebroken' ben ik niet helemaal met je eens.
Frederique_ schreef al:
Misschien bij een stuk of 10-15 mensen die nu (mede dankzij het verhaaltje dat er bij hing) net iets meer over transen en travestieten weten dan ze daarvoor deden?
Maar zelfs als de impact niet groter is en zich beperkt tot die ene fotograaf (of andere eindexamen-student(en)) die nu net iets beter weet waar voor ons de schoen wringt: het zijn vaak mensen die met veel andere mensen in contact komen. Als zoiemand ook maar 1x durft te zeggen "wat jij nu aan vooroordelen hebt klopt niet, want ik ben ze in mijn opleiding tegengekomen en dit-en-me-dat vertelden ze mij" - zelfs dan is mijn doel al wel bereikt
Dat is mijn insteek ook, eerlijk gezegd
Dat er foto's uit die reportage zijn gekomen die in jouw ogen niet mooi waren (niet aan jouw verwachtingen voldeden) is jouw persoonlijke keuze (heb je ook recht op)maar lijkt mij ook dat zoiets een kwestie van afspraken zou zijn geweest ('die en die foto's wil ik niet dat gebruikt cq gepubliceerd worden')
Ik was pril en naïef. Wist ik veel dat die foto's een eigen leven gingen leiden.
Ok, een duidelijk helder antwoord.
Hiermee geef je ook aan dat mensen zich soms wel een kunnen vergissen en dat dat op zich niet erg hoeft te zijn.....dat je zoiets altijd kunt verbeteren.
Dat JIJ het niet zo hebt op foto's waar (zoals jij zegt) 'de transigheid' duidelijk zichtbaar is, is jouw goed recht.
Echter hoe denken anderen hierover....met name degenen die wel aan reportages meewerken??
Ook hier komt het op mij over alsof jij wil bepalen wat een ander moet/mag doen.
Onzin Johnn. Een trans is iemand die er alles voor over heeft om maar te kunnen leven in het gewenste geslacht. Transen willen geen trans zijn. Waar haal je het lef vandaan om mijn woorden vanuit jouw gekleurde lovers blik te gaan invullen? Dat jij er op kickt om een "parel" te zijn, om zoveel mogelijk transige kennisen te hebben, om mensen maar te blijven herinneren aan een verleden dat ze gestolen kan worden, dat is helemaal jouw zaak. Dat je mij wilt zien als "de broer van" veel plezier. Verwacht alleen niet dat je er veel vrienden mee maakt.
Mee eens dat een trans alles (of toch in ieder geval heel veel) over heeft om in het gewenste geslacht te kunnen leven ben ik met je eens.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat JIJ een bepaald gevoel hebt (met name bij bepaalde foto's, want daar ging het over) en dat is prima en heeft niemand iets over te zeggen.
Dat er mogelijk wel transen zijn die daar minder (of geen) problemen mee hebben is ook een gegeven, anders zouden dergelijke foto's ook niet bestaan want die werden ofwel stomweg niet gemaakt ofwel openbaarmaking (in welke vorm dan ook) verboden.
Dat ik er op 'kick' om een parel te zijn heb je niet helemaal goed.
Ik heb deze 'award' van een aantal transen mogen ontvangen die deze zelf in elkaar geknutseld hebben.
Dit was een blijk van waardering (zoals zij zelf erbij aangaven) over mijn houding en gedrag binnen de T* wereld (althans, zoals ZIJ dat dus beleefden).
Geloof me of niet, ik heb nog een tijd getwijfeld of ik deze wel op mijn site zou plaatsen.....juist omdat ik me niet op mijn borst wilde kloppen van 'kijk eens hoe goed ik ben'.
Op aangeven van deze mensen heb ik hem uiteindelijk dus wel op mijn site geplaatst.....en toegegeven (zoals er ook bij staat), ik ben er wel blij mee....het geeft mij een goed gevoel gewaardeerd te worden (niets menselijks is mij vreemd).
Dat er transen zijn die het verleden gestolen kan worden is mij bekend, echter er zijn ook transen die het verleden niet afstoten.
Ik ken transen uit beide denkwijzen.
Beiden hebben in ieder geval geen ongelijk.
Er is iets voor te zeggen 'het verleden is er niet, ik ben op die en die datum opnieuw geboren en is mijn echte leven begonnen' (en dat is een letterlijke uitspraak van iemand).
Er is ook iets voor te zeggen 'tuurlijk ben ik nu wie ik wil wezen, maar het verleden is er wel degelijk want daar heb ik toch ook een groot deel van mijn leven doorgebracht en veel geleerd wat ik nu gebruik' (ook dat is een letterlijk uitspraak).
Nogmaals, voor beiden is iets te zeggen, maar het is wel een gedachtegoed van de persoon zelf....daar kan/wil en mag ik geen waardeoordeel aan hangen.
Dan nog even over mijn onderschrift....daar ben ik helemaal klaar mee......ga ik het niet meer over hebben....mag ieder het hare/zijne van denken.
Of ik er wel of niet veel vrienden mee maak gaat gelukkig niemand over behalve de mensen die er voor kiezen om wel of niet met mij bevriend te willen zijn.......dankzij of ondanks mijn onderschrift.
Morbide schreef:En stop met mijn ambassadeur zijn.
Dan zou ik moeten stoppen met wat ik doe voor Travestie.org.
Zolang ik me daar wel mee bezig hou, ben ik (of we nu willen of niet) net zo goed 'ambasadeur' als bijv. Lisa, Pamela en noem maar op.........net zo goed als jij dat zelf eigenlijk ook bent.
Maar goed.....een idee misschien.......zet een poll op met de vraag: 'moet johnn weg bij travestie.org ja/nee'.....of (je was in een milde bui, las ik) iets zachter nl: 'mag johnn bij travestie.org blijven ja/nee'.
Ik hoor/zie het wel.